Saturday, August 14, 2010

Antara Ramadhan dan Hukuman


Aku pernah mendengar suatu ceramah keagamaan yang menyatakan Rakyat Malaysia seharusnya jangan 'complacent' dengan anugerah Allah di bumi merdeka ini. Malaysia memang dikira beruntung dengan kedudukannya bebas dari kawasan bencana alam dan terselamat daripada apa yang kerap menimpa jiran kita seperti Philipina dan Indonesia.

Ustaz itu kemudian menambah, salah satu daripada hukuman (peringatan istilah yang sebenarnya) yang telah lama wujud dah terkena bahangnya di Malaysia ialah keadaan ekonomi yang agak parah dengan kenaikkan harga barang-barang runcit yang tidak dapat dikawal.

Ikan kembung semahal RM14/per kilo, bawang putih semahal RM10/per kilo, Gula, minyak, ayam, beras dan lain lain lagi adalah contoh peringatannya kepada semua ummat untuk bersyukur dan lebih mendekatinya. Cuba bayangkan, keluarga yang berpendapatan bawah Rm 2500 sebulan dapat survive dengan suasana yang amat mendesak sekarang. Cuba bayangkan bekalan RM 1.00 sehari untuk ke sekolah dengan anak seramai 4 orang yang masih belajar.

Cuba bayangkan belanja dapur minima adalah 500 ringgit bagi satu keluarga yang 4-6 orang. Cuba bayangkan kos pengangkutan yang semakin makal, kos belajar semakin mahal, kos perubatan semakin mahal, kos untuk menghirup udara segar pun semakin bertambah mahal sedangkan udara dan persekitaran yang kurang tercemar itu sebenarnya ialah milik Allah.

Jadi Ramadhan ini, masa untuk menyucikan hati... meng infaqkan harta pada yang berlebihan... mengenal tuhan pada yang jahil ... mengenal surau pada yang pandir... dan mentelaah diri kepada yang berilmu tetapi tidak beramal.

Salam Ramadhan.. sejuta keampunan dipohon .. (pada Allah dan pada manusia)

0 Bebelan:

Post a Comment

Total Pageviews

Blog Archive

mY fREN yOO